بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
تأثیر باور‌های ما بر افزایش و کاهش درآمد 
هر انسانی نیاز دارد برای رفع نیاز‌های خود درآمدی داشته باشد نیاز به مسکن و خوراک و پوشاک و نیاز به آموزش از جمله نیاز‌های ضروری هر انسان است و برای رفع این نیاز‌ها از طریق شغل و کسب‌وکاری که به آن مشغول است تأمین مالی می‌شود.
کد خبر : ۲۷۳۸۵۶

بورس‌نیوز:

در مسیر زندگی‌مان اتفاقات زیاد و متفاوتی رخ می‌دهد و ما اطلاعاتی را به‌صورت ورودی دریافت می‌کنیم و این اطلاعات در ناخودآگاه ما ثبت می‌شود و با تکرار وقایع مشابه آن و تأیید خودآگاه نسبت به‌درستی تعبیر و تفسیر ناخودآگاه، تبدیل به باور می‌شود. باور‌های ما در ضمیر ناخودآگاه مثل بذر کاشته می‌شوند و حاوی اطلاعاتی مثل چگونگی تولید فکر و تولید احساس مبنی بر آن باور و اینکه چطور بر اساس یک باور، رفتار شکل بگیرد، است. حال با فرایند شکل‌گیری رفتار تا حدی آشنا شدیم. 

دنیای درون ما و دنیای بیرون ما: دنیای درون ما شامل باور‌ها و افکار و احساسات ماست و دنیای بیرون ما نتیجة باور‌ها و افکار و احساسات ماست. شکل و شمایل دنیای بیرون ما انعکاس دنیای درون ماست. هر انسانی نیاز دارد برای رفع نیاز‌های خود درآمدی داشته باشد نیاز به مسکن و خوراک و پوشاک و نیاز به آموزش از جمله نیاز‌های ضروری هر انسان است و برای رفع این نیاز‌ها از طریق شغل و کسب‌وکاری که به آن مشغول است تأمین مالی می‌شود. درآمد پولی است که از کار به دست می‌آید و گاهی درآمد از سرمایه‌گذاری روی یک ایده و خریدوفروش سهام و طلا حاصل می‌شود. درآمد افراد باتوجه‌به کاری که به آن مشغول هستند متفاوت است و رابطه مستقیم با میزان توانمندی افراد دارد.

سؤال مهم اینجا مطرح می‌شود که چگونه باور‌های ما بر میزان درآمد ما اثرگذار است؟ با یک مثال توضیح می‌دهم، فرض کنیم فردی دارای مدرک دیپلم است و برای انتخاب رشته به علاقه خود توجه می‌کند اینکه به چه رشته‌ای واقعاً علاقه دارد و بر اساس استعداد و علایق خود رشته تحصیلی را انتخاب می‌کند تا از طریق دانشی که به دست می‌آورد وارد بازار کار شود. اگر فرد به رشته تحصیلی خود علاقه داشته باشد؛ اما به موفقیت و تبدیل‌شدنش به یک فرد متخصص آن رشته باور نداشته باشد در آینده شغلی خود با مسئله من نمی‌توانم روبرو می‌شود.

تأثیر باور‌های ما بر افزایش و کاهش درآمد 

فردی که خود را در حیطه تخصص خود بر اساس دانش حرفه‌ای خود باور ندارد خود را لایق درآمد و افزایش درآمد نمی‌داند؛ زیرا مدام توانایی‌اش را با دیگران مقایسه کرده و انتخاب‌هایی پیش روی فرد اغلب اوقات سطح پایین بوده و حتی برای تکامل مسیر توانمندسازی و افزایش درآمد خود تلاش نمی‌کند. وقتی در منطقه A هستیم باور‌های منطقه A را داریم و درآمد ما بر اساس حضور در آن منطقه تعریف می‌کنیم و با اصلاح باور‌های درآمدی و توسعه مهارت‌های نرم خود و گاهی یادگیری مهارت تخصصی مکمل به نقطه B می‌رسیم و در هر مرحله تکامل نسبت به مرحله قبل از نظر ذهنی و شخصیتی فرد متفاوت و قوی‌تری شده‌ایم.

عادت‌های فردی که باور‌های خود را نسبت به افزایش درآمد تغییر می‌دهد نسبت به افراد دیگر متفاوت است. مثلاً میزان مطالعه فرد بیشتر می‌شود و برای رشد و توسعة خود جستجوگر می‌شود. خسته می‌شود؛ اما متوقف نمی‌شود. بروی مدیریت زمان خود بیشتر متمرکز می‌شود؛ زیرا زمان را سرمایه خود می‌داند و هر دقیقه برایش حکم سرمایه‌گذاری بر روی چیزی است که او را به سمت توسعه خود و درآمدش سوق می‌دهد. مراقب افکار و باور‌ها و احساسات اصلاح یافته خود است که توسط جامعه و اطرافیان و شرایط اقتصادی، تخریب نشود. فردی که باور دارد با توسعة مهارت‌های نرم و سخت خود درآمدش افزایش می‌یابد، عمل‌گرا است و می‌داند که بدون عمل اثرگذار و کارا باورش محدود به ذهنش می‌ماند.

ادامه مطلب در یادداشت بعدی...

فرحناز جهانبخش، مربی توسعه اقتصاد فردی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر